Kwaliteitszorg

Wij werken continu aan de kwaliteit van ons onderwijs. Dat doen we met het gehele team én in samenwerking met andere scholen van onze stichting. We leren van elkaar en houden elkaar scherp.

Schoolplan

Iedere 4 jaar maken wij een schoolplan waarin we de doelen van ons onderwijs beschrijven. De MR heeft instemmingsrecht op dit plan. De doelen en ambities uit het schoolplan worden per jaar uitgewerkt in het schooljaarplan. Zo willen wij bijvoorbeeld dat leerlingen zich zoveel mogelijk ononderbroken kunnen ontwikkelen en dat wij ons onderwijs afstemmen op dat wat het kind nodig heeft.

Groep 1/2

Bij de kleuters observeren we goed hoe het kind speelt in de verschillende hoeken en werken de kinderen zelfstandig en samen met de leerkracht aan taken om de kleuterdoelen van groep 1 en 2 te bereiken. Ook krijgen de kleuters les in kringactiviteiten of in groepjes. Deze lessen komen uit de methode Piramide Digitaal en Vreedzaam. Bij de kleuters worden geen Cito-toetsen afgenomen. Dit gebeurt vanaf groep 3 en verder.

Groep 3 en hoger

Vanaf groep 3 werken de kinderen in verschillende methodeboeken. De leerkracht kijkt hoe de leerling het dagelijks werk maakt en past daarop het onderwijs aan.

Cito Leerling in Beeld

Om de ontwikkeling van uw kind te volgen, maken we tevens gebruik van het landelijke toetsen leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld. Met deze toetsen volgen we de ontwikkeling op het gebied van lezen, taal en rekenen. Deze resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en intern begeleider.

Leerlingbehoefte centraal

We zorgen ervoor dat het onderwijs blijft aansluiten op de behoefte van het kind. Om goed zicht te houden op het welzijn en welbevinden van de leerlingen maken wij gebruik van verschillende vragenlijsten, onder meer over sociale veiligheid.

Enquête en evaluatie

Eén keer per jaar vragen we ook alle leerlingen van groep 5 t/m 8 een vragenlijst in te vullen over hoe zij school ervaren en hoe zij zich voelen.

Ook aan ouders vragen wij eens in de twee jaar met behulp van een vragenlijst wat zij van de school en het onderwijs vinden. Om te waarborgen dat we onze schooldoelen ook halen, evalueren we ieder jaar de doelen uit het jaarplan en stellen onze plannen bij als dat nodig is.

Extra ondersteuning

De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Sommige kinderen hebben op school extra hulp nodig. Die extra hulp kunnen we als basisschool vaak prima bieden. Voor kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen of rekenen hebben we zelf goede specialisten op school.

Doelab en Leerlab

Ook hebben we een Doelab en Leerlab. Het biedt passend onderwijs voor praktisch lerende kinderen of kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn. In het Doelab en Leerlab worden lessen geboden, die een combinatie zijn van leren en mindsettraining, waarbij doelen zijn aangepast op niveau en competentie. Kinderen voor wie het van toepassing is gaan een dagdeel per week naar het Doelab of Leerlab.

Soms organiseren we extra ondersteuning voor een kind met specialisten van partners buiten de school. In ons SchoolOndersteuningsProfiel staat welke ondersteuning De Horizon kan bieden. In overleg met u als ouder maken we een plan voor ondersteuning.

Soms is er ondanks de extra ondersteuning toch nog meer voor een kind nodig dan wij als basisschool met hulp van onze partners kunnen bieden. Dan bespreken we met ouders wat er nog meer nodig is. Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Diemen (SWV) helpt jullie en ons daarbij.

 

Uitstroom en schooladviezen VO
Bron: DUO