Brede Talent Ontwikkeling

Op De Horizon vinden wij talentontwikkeling belangrijk. Al onze leerlingen krijgen in periodes les van vakdocenten muziek, dans en drama.

Muziek

Muziek op school: onmisbaar in het lesprogramma

Muziekeducatie heeft een structurele plaats in het curriculum. De vakdocenten van Muziekschool Amsterdam geven diverse muzieklessen onder schooltijd. 

Onze muziekvakdocenten werken samen met de groepsdocenten om, in de vorm van co-teaching, een goede invulling aan de muzieklessen in de klas te geven. Tijdens de lessen doen de kinderen zelf actief mee, waardoor hun creativiteit, verbeelding, cognitieve en motorische vaardigheden ontwikkeld worden.

Onze vakdocenten laten vanuit hun expertise de kinderen het plezier van samen muziek maken ervaren. 

Dans

Het vakgebied dans geeft leerlingen de gelegenheid om dans te ontdekken, te creëren, hun verbeelding en fantasie vorm te geven, en dat te presenteren. Leerlingen kunnen door dans leren onderzoek te doen naar bepaalde thema’s en emoties.

Bij dansonderwijs krijgt de leerling inzicht in hoe je met dans allerlei thema’s kunt verbeelden (onderwerpen uit het dagelijks leven, vrienden, actualiteiten, verhalen en gedichten, natuur en seizoenen). De leerling leert ook door te reflecteren op (eigen) dans. 

Drama

Door drama leren de leerlingen van en over zichzelf, de ander en hun omgeving. Drama doet daarmee een beroep op sociale en culturele vaardigheden. Het ontwikkelen van spelvaardigheden en theatraliteit in dramalessen, gaat samen met de ontwikkeling van vaardigheden, zoals samenwerken, inlevingsvermogen, wederzijds respect, creativiteit en zelfvertrouwen.

Sociaal-emotionele vaardigheden zijn enerzijds een voorwaarde voor drama omdat hier een beroep wordt gedaan op samenwerking, respect voor inbreng van anderen en het omgaan met emoties van de anderen en de uiting daarvan in een kunstzinnig product. Anderzijds worden deze juist ontwikkeld door regelmatig drama te beoefenen.

Project Paspoort

Het project richt zich op leerlingen uit groep 7/8 van het basisonderwijs. Project Paspoort heeft tot doel de leerlingen te begeleiden om vanuit hun kracht en talent te leren denken en niet vanuit hun angsten, problemen of zorgen. De leerlingen onderzoeken spelenderwijs wat hun talenten zijn. Vanuit deze basis leren ze naar hun toekomstig beroep te kijken.

Ze leren dat je dromen kunt verwezenlijken, als je maar de juiste stappen neemt. Het doel van het project sluit aan bij de kerndoelen van het ministerie van OC&W op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling. In het bijzonder bij kerndoelnummer 34: “Oriëntatie op jezelf en de wereld, mens en samenleving.”

Project Paspoort is een vierdelige lessenserie die speciaal is ontwikkeld voor groep 8. Een schakeljaar waarin kinderen en hun ouders voor belangrijke keuzes staan, die bepalend zijn voor de toekomst van het kind.

Zij moeten erachter komen welk schooltype geschikt is voor het kind. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moeten de kinderen gaan nadenken over de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?