Dalton

Daltonschool

Onze school is met volle overtuiging een Daltonschool. Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, reflectie en effectiviteit zijn de principes van waaruit wij werken. Vanaf 1 januari 2003 zijn wij door de Nederlandse Daltonvereniging officieel erkend als Daltonschool.

Zelfstandigheid

Zelfstandig leren en werken op een Daltonschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken als dat nodig is.

Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerling tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn.

Verantwoordelijkheid

Kinderen leren op De Horizon verantwoordelijkheid te dragen voor hun omgeving, hun leerproces, hun eigen gedrag en de omgang met elkaar. Een kind leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen als zijn omgeving hem daarvoor de mogelijkheid biedt.

Door kinderen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is de taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren.

Kinderen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor kinderen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.

 
  Samenwerken

Een Daltonschool is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken.

Een Daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar.

Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking.

Reflectie

Om te ontwikkelen is het belangrijk om met een kritische blik naar je eigen leerproces te kijken. We leren kinderen te kijken naar hun eigen gedrag, werkhouding en manier van leren. Hoe heb ik het aangepakt?Wat ging er goed? Wat kan ik nog beter? Zo is er ruimte voor groei.

Effectiviteit

Als Daltonschool gaan we zeer zorgvuldig om met onderwijstijd. Kinderen delen hun werktijd samen met hun leerkracht efficiënt in en stellen zichzelf doelen. Wat ga ik leren? En waarom?Kan ik verder met deze opdracht? Wat kan ik nu eerst gaan doen, voor de juf of meester tijd heeft om me te helpen?

Door effectief en doelmatig te werken hebben leerkrachten meer tijd om om te gaan met de verschillen tussen de leerlingen.

Daltonboek De horizon

 In het Daltonboek vindt u uitgebreide informatie over de kernwaarden van het Daltononderwijs waar onze school voor staat.