Samen Leren Leven gaat over hoe we als openbare school met kinderen, teamleden en ouders van diverse achtergronden op een fijne en respectvolle manier samen leven en met elkaar omgaan. We hebben deze visie ontwikkeld samen met teamleden, contactouders, ouders van de OR en de MR en met de leerlingen van de leerlingenraad.
Samen Leren Leven heeft 4 pijlers:
Samen vieren en gedenken
Samen verschillend zijn
Samenleven op school
Samenleving
1. Samen vieren en gedenken
Deze pijler gaat over wat we op De Horizon vieren en gedenken, onder meer ingegeven vanuit onze diversiteit.
Naast de al bekende feesten waar we een dag bij stil staan, Sinterklaas en Kerst, voegen we Eid-el- Fitr toe aan deze reeks van grote feesten. Ook blijven de Koningsspelen, in 2023 een nieuw leven ingeblazen een vast onderdeel van ons jaarprogramma. Daarnaast is er schoolbreed aandacht voor Keti Koti. De invulling daarvan doen we samen met ouders.
Een prachtig nieuw initiatief is de jaarlijkse Samen Leren Leven Week. In deze week zetten we onze verschillende culturele en religieuze achtergronden en talenten in de schijnwerpers. Deze week is voor 2025 gepland voor de week van 19 tot en met 23 mei. Ook ouders zullen hierbij betrokken worden.
Voor ontwerpen we lesbrieven waarbij aandacht gegeven wordt aan feesten uit de diverse grote wereldreligies, te weten Divali, Dharmadag, Chanoeka, Pasen. Verder wordt aandacht besteed aan het Humanisme en 4 en 5 mei (vanaf groep 5). Leerkrachten kunnen ook hierbij ouders betrekken om bij te dragen aan de inhoudelijke invulling van deze lessen.
2. Samen verschillend zijn
Deze pijler gaat erover dat iedereen op onze school en in onze samenleving zichzelf mag zijn, ongeacht bijvoorbeeld achtergrond, seksuele voorkeur of religie. Alle mensen zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. We hebben respect voor de ander en voor onszelf. Als school is het onze opdracht om deze boodschap aan onze leerlingen mee te geven gedurende alle lesjaren. Dat doen we natuurlijk op een manier die past bij de leeftijd van de kinderen. Lessen over relationele en seksuele vorming zijn door ons eigen team vormgegeven. Ze worden gegeven aan de kinderen in groep 8 en vormen een integraal onderdeel van ons lesprogramma, net als bijvoorbeeld lezen, rekenen of Vreedzaam.
3. Samenleven op school
Deze pijler gaat over samen leven op school. Onze school is een Vreedzame School, waar respect en sociale vaardigheden centraal staan. Alle medewerkers hanteren dezelfde regels, zowel in de klas als op het schoolplein. Leerkrachten zijn er van op de hoogte (van) welke leerlingen extra aandacht nodig hebben en kunnen ook andermans leerlingen aanspreken waar nodig.
Voor ouders is het natuurlijk belangrijk om te weten welke omgangsvormen gelden op school en in de ouder-app. Deze zijn te vinden als bijlage bij dit document (volgt nog).
4. Samenleving
De vierde en laatste pijler gaat over samenleving. Als school staan we midden in de maatschappij, zowel hier in Nieuw-West als in Nederland als in de wereld. Zo komen grote en kleine kwesties uit de samenleving de school in. Daar besteden we in de klas aandacht aan. Ook bespreken we vanaf groep 5 onderwerpen uit het Jeugdjournaal. Zo helpen wij leerlingen een eigen mening vormen. Leerkrachten treden op als gespreksleider bij discussies en geven niet hun eigen mening. Van leerlingen wordt altijd respectvol en niet-discriminerend gedrag verwacht.
Samen Leren Leven is nog volop in de uitwerking. Gedurende het schooljaar zult u hier steeds meer van gaan merken. Wij houden u op de hoogte via Social Schools en betrekken u waar dat kan. Zo geven we samen vorm aan op een fijne en respectvolle manier Samen Leren Leven op de Horizon.